torsdag 6 juni 2013

Grillad feta med kirskål

Jag råkade  stöta på det här receptet (på finska) och såg man kunde göra den med feta istället för saganaki. Så jag spann lite vidare på det.




Grillad feta med kirskål
  • 2 nävar kirskål
  • 2 klyftor vitlök
  • 1 lök
  • 1 paket feta (200 g)
  • 2 tomater
  • olivolja och svartpeppar



Kirskål + vitlök
Strimla kirskålen grovt. Häll lite olja i en liten ugnsform och sätt i kirskålen. Skala och skiva vitlöken fint. Strimla löken. Sprid ut vitlök och lök över kirskålen. Tärna fetan och sprid ut. Skiva tomaterna rätt tunt och fördela jämnt över fetan. Jag tror man måste ha en riktig hård feta, butikens "medelhavsinspirerade salladsost" från Holland är för mjuk. Jag hade bara en tomat på bilderna, men den kan med fördel göras lite tomatigare. Mal över lite svartpeppar och ringla lite olivolja över det hela. Sätt in i ugnen under grillmotstånd på 200°C i 45-60 minuter, tills fetan fått lite färg.

Just innan den åkte in i ugnen.

Det blir en enda röra genast när man petar i det här. Kanske inte så vackert, men gott fast det är ganska salt. Den passar bra som en sidorätt till kött och grönsaker.

Omrörd grillad feta med kirskål...

Nästa gång tror jag jag skall pröva med lite högre temperatur, om den snabbare då skulle bli färdig. Och kanske fetan då bättre hålls i bitar? Jag hade hoppats på att tomaten lite skulle torka, men det gjorde den inte speciellt mycket.

Ugnsformen jag använde var ungefär i storleksklassen av 15x20cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar